Diversifiering eller differentiering? Det är frågan.
I tunnelbaneuppgången till Hötorget ligger en skönhetssalong direkt efter rulltrapporna. Jag har inte granskat den närmare utan utgått ifrån att de kunnigt kan ta bort oönskad hårväxt, göra nagelförlängningar mm. Vid en närmare titt idag kan jag konstatera att de har ett bredare utbud än vad jag kunnat ana. Eller vad sägs om omskärelse och sterilisering? Det är ju precis den sortens skönhetsfläckar man gärna slinker ner på tunnelbanenivå och ordnar till. (Kanske samtidigt som man får sina fötter behandlade till spädbarnsmjukhet?) Jag gillar också att de använder ordet meny i det här sammanhanget, känns modernt och mustigt.
Ur ett strikt affärssperspektiv är frågan om det här är ett fall av vertikal eller horisontell integration? Man undrar också om det handlar om differentiering av verksamheten eller diversifiering? Någon på Handelshögskolan måste klargöra det här.
Anders Tempelman