rättshaveri?
anders tempelman
Försökte testa systemet i veckan. Ringde upp Viasat och sa att jag sett deras stora kampanj, där de erbjuder nya kunder en parabol, ny mottagare, fri installation och 1200:- rabatt om man tecknar 24 månaders abonnemang. Jag undrade förstås vilket fantastiskt erbjudande de hade preparerat för oss som varit kunder i snart 10 år. Killen blev först väldigt tyst, sen sa han att de kunde erbjuda mig en ny box. Jag sa att min box fungerade, men att en box med inbyggd hårddisk skulle jag faktiskt behöva. Då sa han att just den boxen kostar 3.000:-. Jag försökte då erbjuda min fortsatta lojalitet i flera år framöver (vilken ju verkar vara en faktor för nya kunder), men han sa att det inte spelade någon roll. Lite stillsamt undrade jag då varför han tyckte att jag skulle köpa en box med hårddisk av just honom, det dräller ju av dem på marknaden. Han sa att det inte spelade honom någon roll var jag köpte den. Jag tackade för det klargörande beskedet, bad om hans namn och betalade sedan några medlemmar i ett mc-gäng 1200:- för att omplacera hans knäskålar med ett järnrör. (Helst samma som de fäster paraboler i.) Viasat är inte ensamma om det här fjäskande för nya kunder och nonchalerandet av lojala. Man kanske systematiskt skulle avsluta sina kontrakt med alla företag man är kund i, för att därigenom ha en möjlighet att bli en ny, fin kund med mängder av förmåner?
Anders