Ny affärsmodell: Misshandla dina kunder.
anders tempelman
Varje år får jag en faktura från mitt bilförsäkringsbolag. Och varje år så har priset stigit med ca 3.000:-. Det här året var inget undantag från regeln och jag gjorde precis som vanligt: Gick till insplanet.se, angav mitt registreringsnummer och sökte efter en billigare försäkring. Som vanligt hittade jag en annan som kostade ca 3000:- mindre. Det som blir lite märkligt i den här historien är att det lägre priset kommer från samma bolag jag har nu. Så jag mailade en hjärtlig uppsägning till bolaget och meddelade att jag hittat exakt samma försäkring fast till ett mycket lägre pris - hos dem själva. Pucken lär väl inte gå fram den här gången heller, men visst är det ett systemfel när företag erbjuder guld och gröna skogar till nya kunder, samtidigt som de lojala erbjuds en grabbnäve rykande hönsgödsel? Eller är det här ett nytt, progressivt system man borde pröva på sina egna kunder?