Uppläxningen.
anders tempelman
Jag bjöds nyligen in till KTH för att hålla ett föredrag om marknadsföring och kommunikation. Läraren som ringde menade att deras blivande tekniker behövde få insikter om vikten av ett marknadsanpassat synsätt. Jag avböjde direkt och sa att tekniker ska fortsätta att vara tekniker och söka svar på frågor vi inte ens ställt. Inte försöka bli inställsamma månglare som tillfredsställer marknadens andefattiga behov. Annars får vi snart en värld helt utan överraskningar.
-Oj, jaha om det är så du ser på saken så...
-Jag sa det bara för att fånga din uppmärksamhet.
Sen tackade jag nej och snirklade mig i 20 minuter tills han slutligen begrep vad jag ville höra: Smicker.
-Du som är så erkänt skicklig och meriterad, det vore verkligen fantastiskt om du ville komma.
-Tänker du på något särskilt jag gjort som väcker beundran?
-Åh, det är ju så mycket....
-Nämn något i högen bara.
-Jag kan ju inte detaljerna, men alla stora företag som du hjälpt...
-Tänker du på IBM?
-Ja, exakt, det minns man ju. Det vore roligt för ungdomarna att få ditt perspektiv på ett globalt teknikföretag som...
-Jag har har aldrig jobbat med IBM.
-Inte?
-Nej.
-Då måste det vara något annat stort mjukvaruföretag jag tänker på...
-Där jag gjort en omistlig och avgörade insats för företagets syn på sitt erbjudande, sina kunder och sitt ansvar bortom aktieägarna.
-Ja, exakt....jag minns inte riktigt bolaget....vad var det nu igen...?
-Du har nog förväxlat med mig någon annan. Branschen haglar nämligen av idioter som tar åt sig äran för saker som inte haft ett dugg med vare sig marknadsföring eller kommunikation att göra. Men de är så skickliga på att efterkonstruera att de kan åka runt och hålla föredrag som andra svagsinta betalar för att lyssna på.
-Jaha. Men kan du inte prata om det? Att det du sysslar med spelar mindre roll än vad många tror?
-Nu har du missuppfattat mig. När JAG är inblandad så är det hela skillnaden.
-....jag förstår....
-Jag är inte säker på att du gör det och det oroar mig.
-Så du tänker inte komma?
-Efter det här samtalet känns det plötsligt avgörande att komma.
-Vad glad jag blir.
-En back starköl och en Jack Daniels backstage bara.
-Klockan 10 på morgonen?
-Du har rätt. En bag-in-box med rosé och en flaska Explorer.